Prawidłowo działające sprzęgło pozwala na skuteczne przeniesienie mocy silnika do napędu. Czasami jednak samochód pomimo dodawania gazu, nie przyspiesza, „nie ma mocy” podczas wyprzedzania, lub podjazdu pod wzniesienia.
Jak ustalić czy mamy problem ze sprzęgłem
W takiej sytuacji możemy samodzielnie sprawdzić czy sprzęgło się nie ślizga. Możemy to zrobić na dwa sposoby:
1. W trakcie postoju – należy zaparkować samochód na prostej drodze, a następnie zaciągnąć hamulec ręczny, potem wrzucić trzeci bieg i odpuszczać pedał sprzęgła. Przy prawidłowo działającym sprzęgle silnik zgaśnie, jeśli jednak sprzęgło się ślizga silnik będzie pracował dalej, ale zazwyczaj można usłyszeć stukanie z okolic silnika. To może świadczyć o problemie ze sprzęgłem i powinno skierować nas natychmiastowo do warsztatu czy też serwisu.
2. W trakcie jazdy – wybieramy drogę o niewielkim natężeniu ruchu, jeśli jest taka możliwość powinna prowadzić nieco pod górę. Standardowo obciążonym samochodem należy się rozpędzić do takiej prędkości, która pozwoli na włączenie najwyższego biegu, utrzymując jednocześnie obroty na poziomie ok. 1500 na minutę. Następnie gwałtownie naciskamy pedał gazu i obserwujemy reakcję samochodu. Jeśli pojazd nie przyspieszy lub będzie przyspieszał bardzo wolno pomimo dużego wzrostu obrotów silnika to będzie wskazywało, że sprzęgło się ślizga i należy niezwłocznie zaplanować wizytę w serwisie.
Możliwe przyczyny ślizgania się sprzęgła:
1. zużycie okładzin sprzęgła – okładziny mogą ulec standardowemu zużyciu wskutek eksploatacji, zniszczeniu podczas zbyt długiego docisku do tarczy sprzęgła lub wręcz odwrotnie – wskutek zbyt długiej przerwy w pracy sprzęgła (samochód długo nie był eksploatowany) – czeka nas wymiana tarczy lub całego sprzęgła;
2. sprzęgło uległo zabrudzeniu olejem silnikowym lub przekładniowym – fachowiec musi oczyścić sprzęgło, uszczelnić wyciek, a nawet jeśli wystąpi taka konieczność – wymienić tarczę;
3. czasami zdarza się, że sprzęgło może pracować pracuje w stanie częściowego wyłączenia, co bywa skutkiem źle ustawionego – zbyt małego, luzu przy łożysku sprzęgła, w takiej sytuacji występuje nadmierne tarcie podczas uruchamiania sprzęgło albo cylinder tzw. wysprzęglika nie ma możliwości powrotu do pozycji wyjściowej
4. rzadziej występuje sytuacja, gdy grubość koła zamachowego nie odpowiada instrukcji (zdarza się to w przypadku zamontowania koła od tego samego typu samochodu ale od innej wersji modelowej). Niedopasowanie w tym wypadku dotyczy wytłoczenia koła zamachowego. Nie ma innego rozwiązania, jak natychmiastowa wymiana na właściwy wariant części;
5. czasami występują również uszkodzenia będące pochodną niewłaściwego montażu – elementy sprzęgła takie jak dźwignia, pokrywa albo sprężyna dociskowa uległy skrzywieniu poprzez błędy mechanika. Niestety w takim wypadku, konieczna będzie całkowita wymiana sprzęgła na nowe – najlepiej w sprawdzonym warsztacie.
Co po diagnozie?
Z uszkodzonym sprzęgłem nie ma żartów – może zawieść w każdej chwili. Nasz samochód może stanowić zagrożenie na drodze – nie wiadomo jak się zachowa podczas manewru przyspieszania czy wyprzedzania. Takie nieprzewidywalne reakcje pojazdu mogą być przyczyną poważnego wypadku. Nie należy więc zwlekać, tylko od razu ustalić termin naprawy sprzęgła w warsztacie bądź serwisie.