Opony niskociśnieniowe to rozwiązanie spotykane najczęściej w pojazdach rolniczych (np. ciągnik), specjalnych (np. z napędem 8×8 lub 6×6) i terenowych (4×4). Ciśnienie w tego rodzaju ogumieniu wacha się w przedziale od 1,5 do 5 barów w zależności od modelu i jego często sytuacyjnego przeznaczenia. Trzeba je dopasować przede wszystkim do obciążenia, masy, prędkości oraz rodzaju terenu (np. las, pole, bagno itp.). W samochodach osobowych najczęściej wykorzystywanym rodzajem opon są warianty wysokociśnieniowe, które pracują pod przynajmniej 6 barowym ciśnieniem. Czym charakteryzują się opony niskociśnieniowe? Dlaczego wykorzystywane są głównie w warunkach terenowych? Jak rozszyfrować oznaczenia na ogumieniu? Na wszystkie te pytania odpowiadamy poniżej.
Czym wyróżniają się niskociśnieniowe opony do samochodów terenowych?
Wysokociśnieniowe warianty opon nie nadają się jazdy w trudnym lub ornym terenie, ponieważ mogą one łatwo uszkodzić glebę. Charakteryzują się także dużo większą podatnością na ostre kamienie i nierówności, których nie sposób uniknąć na bezdrożach. Niskociśnieniowe opony do samochodów terenowych oferują dużo większą nośność oraz powierzchnię styku, co pozwala zminimalizować uszkodzenia gruntu. Im węższa jest opona, tym gorszy jest rozkład masy, w związku z czym najgorszym możliwym rozwiązaniem do jazdy w terenie są warianty wąskotorowe. Jedną z wielu zalet niskociśnieniowych modeli jest niższe zużycie paliwa, które docenią z pewnością osoby sceptycznie nastawione do ceny. Warto zwrócić też uwagę, iż są one bardziej odporne na działanie sił bocznych, co przydaje się w trudnym terenie (np. wąwozach lub koleinach) W przypadku chęci zakupu niskociśnieniowego kompletu ogumienia nie warto inwestować w używane lub niskiej jakości opony.
Jak zbudowane są opony niskociśnieniowe?
Poszczególne modele w zależności od producenta i przeznaczenia mogą różnić się pod kątem mieszanki gumowej oraz rodzaju wstawek. W przypadku leśnych terenów opony do samochodów terenowych wyposażone będą najprawdopodobniej w stalowe wstawki i wzmocnienia po bokach. W sektorze rolniczym stal zastępowana jest z reguły wytrzymałą tkaniną, co pozwala obniżyć wagę, a tym samym zredukować zużycie paliwa.
205 65 r16 – Jak producenci oznaczają rozmiar, rodzaj i możliwości opon?
W przypadku pojazdów osobowych, terenowych, ciężarowych, rolniczych najczęściej spotkamy się z formatem 205 65 r16 albo 205/65/r16. Na podanym przykładzie wartości te wyrażają kolejno:
– szerokość 205 mm
– profil 65 % (stosunek szerokości do wysokości w tym przypadku 205*65%=133.25 mm)
– średnica felgi 16 cali
Indeksy nośności oraz prędkości to kolejne parametry, których rozszyfrowanie może stanowić czasami problem, ponieważ nie zawsze są przedstawione w klarowny sposób. Indeks maksymalnej dopuszczalnej prędkości podany może być przy pomocy litery (np. A1-A8 = 5-40 km/h, B=50 km/h, C=60 km/h itd.). Indeks nośności wyrażony jest z kolei w liczbowej skali (np. 60 = 225 kg, 100 = 800 kg, 160=4500 kg), która po przemnożeniu przez liczbę opon pozwala obliczyć dopuszczalną masę całkowitą pojazdu. Opony niskociśnieniowe w przypadku niektórych producentów oznaczane są IF albo VF, ale ze względu braku jednolitego systemu najlepiej zaufać opisom poszczególnych produktów.